Fantasy NFL gyorstalpaló

2018.12.14

Aki látott már játszóteret, tegye fel a kezét!
Aki focizott / kosarazott / röpizett, stb. már játszótéren, tegye fel a kezét!
Aki kiejtette már a játszótéren azt a szót, hogy "Osztozzunk!", tegye fel a kezét!
Akinek a csapata megnyerte a játszótéri meccset, tegye fel a kezét!
Aki szereti, nézi, nézné, vagy csak kíváncsi az NFL-re, tegye fel a kezét!
Aki szeretné ugyanazt a büszkeséget, dühöt, izgalmat, örömöt átélni az NFL-lel kapcsolatban, mint anno győztes csapat tagjaként vagy kapitányaként a játszótéren, tegye fel a kezét!

Sok szeretettel köszöntök mindenkit, aki legalább egy kérdésnél feltette a kezét - ha csak virtuálisan is. Különösképpen köszöntöm azokat, akik az utolsó két kérdésnél nyújtózkodtak nagyokat, ez a cikk, illetve ez a bejegyzés leginkább Nektek szól! A többieket pedig arra biztatom, olvassanak tovább, hátha kedvet kapnak egy kis játékhoz!

(Aki játszott már fantasyt, tegye fel a kezét! Nektek ez a cikk nem fog sok újdonságot mondani, de ha van róla véleményetek, írjátok meg nekem a szemenkei.balazs@gmail.com címre...) ;-)

Kis hazánkban a foci a legnépszerűbb sportág, és mint ilyenről, minden bőrt lehúztak már róla. Ezért merem állítani, hogy tuti láttatok már valamilyen "Álomcsapat"-akciót, amikor egy-egy VB, EB, vagy akár "sima" bajnokság ürügyén össze kell állítani egy focicsapatot a kedvenc játékosaitokból. Ez a csapat aztán a valós eredmények alapján gyűjti a pontokat egy számítási módszer szerint, és akár egymás ellen, akár egy bajnokságban vetélkedhetnek az ürügyet adó esemény végéig.

Nos, a Fantasy NFL ennek az álomcsapatos dolognak és a gyerekkori játszótéri osztozós rendszernek a keveréke. A játszótér itt valamelyik fantasy site (Yahoo, ESPN, nfl.com, stb.), ahol magát a játékot játszhatjuk, a csapatkapitányok mi magunk vagyunk (a továbbiakban: menedzserek), az elosztható játékosokat pedig az NFL-ben a tojást kergető játékosok (a továbbiakban: játékosok) jelentik.

Először is tisztázzunk néhány alapvető fogalmat!

BEÁLLÍTÁSOK:

egy fantasy ligának sokféle beállítása lehet, ezek közül a legfontosabbak
(A beállítások részleteit a felsorolás alatt olvashatjátok.):

  • Milyen típusú a bajnokság, mi a pontszámítási rendszer?
  • Hány csapatos a bajnokság?
  • Egy csapatban milyen pozíciójú játékosoknak kell szerepelni, és milyen pozíciójúak legyenek a kezdőjátékosok?
  • Milyen a draft?
  • Mi lesz a játékosok státusza a draft után?
  • Maximum hányszor lehet játékos egymással elcserélni (max trades)?
  • Maximum hányszor lehet szabadügynököt igazolni (max moves)?
  • Hány napig lehet elfogadni egy játékoscsere-ajánlatot (trade reject time)?
  • Mikortól nem lehet játékost cserélni (trade deadline)?
  • Ki vétózhatja meg a játékoscserét?
  • stb.

BAJNOKSÁGTÍPUS, PONTSZÁMÍTÁS:

A valós NFL alapszakasz alatt futó fantasy liga általában 13 hét hosszúságú. Ennél lehet rövidebb is, ha később kezdődik, mint az alapszakasz, de az biztos, hogy az alapszakasz végével a fantasy bajnokságnak is vége van.

A fantasy NFL liga lebonyolítása alapesetben Head-to-head (H2H), azaz egymás elleni bajnokság, ahol a pontozás egy előre megadott rendszer szerint megy. A játékosok valóságban elért teljesítményét pontokra számítjuk át, majd ezeket összeadjuk, és a legtöbb pontot szerzett csapat lesz a jobb az adott fordulóban. A megadott számítási módszer szerint pl. egy dobott TD 4 pontot ér, egy futott vagy elkapott TD 6 pont, minden 10 futott vagy elkapott yard 1 pont, minden 25 dobott yard 1 pont, stb. Ezt a beállítást mindenképpen ellenőrizni kell a draft előtt, nehogy meglepetések érjenek például azzal, hogy úgynevezett PPR (azaz points per reception) ligában vagy, ahol minden egyes elkapás is pontot ér!

CSAPATOK SZÁMA:

Egy bajnokságban 4-től 20-ig terjedhet. Minél több csapat van a ligában, annál több játékos kerül kiválasztásra a drafton, és annál kevesebb játékos marad draftolatlan.

POZÍCIÓK:

Egy alapbeállítású NFL csapatban rengeteg pozíció van:

  • quarterback, QB,
  • running back, RB,
  • wide receiver, WR,
  • tight end, TE,
  • kicker, K

és még nagyon sok más, de a fentiek jelennek meg a fantasy ligákban is. Ezeken felül még ilyenekkel találkozhattok:

  • flex, ahol WR/RB vagy WR/RB/TE választható,
  • defense, DEF, ami a teljes csapatvédelmet jelenti, és ők is tudnak fantasy pontokat szerezni,
  • ha egyéni védőjátékosok is szerepelnek a liga beállításai között, akkor IDP ligáról beszélünk (individual defensive player), ekkor leggyakrabban a védőfal, azaz a DL, a linebackerek, LB, illetve a cornerbackek és a safetyk (CB, S) posztjain játszók is draftolhatók egyénileg. Van olyan IDP liga, ahol még a defensive end és a defensive tackle poszt is külön van (DE és DT).
  • BN (bench), azaz a kispadosok, akik a csapat tagjai ugyan, de az adott időszakban nem játszanak. 

Minden játékos meghatározott poszton játszhat és minden fantasy csapatban szerepelnie kell a megadott pozícióban játszó játékosokból a megadott számúnak. Általában 1 QB, 2 WR, 2 RB, 1 flex, 1 TE, 1 K, 1 DEF van a kezdőben, mindenki más kispados: minden olyan játékosnak számít a teljesítménye, aki nem a kispadon ül! Az adott fantasy site beállításaitól függ, hogy ki milyen poszton szerepelhet, de ez általában egyértelmű leginkább IDP ligákban fordulhat elő, hogy egy játékos több poszton is bevethető.

A fantasy világban főbenjáró bűn, ha sérült játékos van a kezdődben! Ha egy kicsit is foglalkozol a csapattal, akkor tisztában vagy vele, hogy a sérült játékos nulla pontot fog hozni, és mivel NAGYON rövid a bajnokság, és minden meccsnek óriási a tétje, nem érdemes saját magunkat nehéz helyzetbe hozni ilyen "mínuszos" játékosok bent felejtésével. Úgyhogy mindenkinek tudom javasolni, hogy legalább annyi időt fordítson a csapatára, amíg a sérülteket lecseréli a kezdőjében!

A csapatbeállítás heti határideje általában az első meccs kezdete, azaz a 4. fordulótól már csütörtök este! Amelyik csapat a valóságban csütörtökön játszik, azoknak a játékosai nálunk is csütörtökön betonozódnak be a padra vagy a kezdőbe!

DRAFT:

Ahogy a játszótéren is eldől valahogy, hogy ki fog választani először, itt is kialakul egy sorrend a menedzserek között (draftsorrend), akik itt is a játékosok erősorrendje alapján döntik el, hogy kit választanak be a csapatukba. Ezt a kiválasztási folyamatot hívjuk draftnak. Minden fantasy bajnokság valamilyen drafttal kezdődik, ez lehet:


  • Live draft, azaz élő draft, amikor minden menedzser ott van az adott site-on a megadott időpontban, és úgy válogathatják ki a játékosokat, hogy közben látják, ki kit választott;
  • Autodraft, amikor minden menedzser beállítja a saját erősorrendjét a játékosok között, a gép kisorsolja a draftsorrendet, majd mindenkinek a saját erősorrendje alapján válogatja ki a játékosokat; ha valaki mégis lemaradna az élő draftról, mert mondjuk nem ér rá, akkor számára a gép választ csapatot, mintha autodrafton lenne!
  • Offline draft, amikor a menedzserek egy fórumon, vagy emailben küldözgetik tovább egymásnak a saját kiválasztott játékosuk és a megmaradt játékosok nevét.


A draft lehet "egyenes" (straight), és "kígyódraft" (snake). Előbbinél a draftsorrend minden körre érvényes, utóbbinál viszont minden második körre megfordul: a páros körökben az választ először, aki a páratlanokban utoljára választott. Így nagyjából kiegyenlítődik az a hátrány, amit egy hátsó draftpozíció jelent, és amit az egyenes draft csak felerősít.

JÁTÉKOSOK A DRAFT UTÁN:

Egy ligában mindig vannak olyan játékosok, akik nem fértek be a csapatokba, vagyis csapat nélküliek. Ők a szabadügynökök (a továbbiakban free agentek, FA-k), akiket szabadon leigazolhat bármely menedzser, amennyiben elenged a csapatából annyi játékost, ahány free agentet igazolni akar. A menedzser által elengedett játékos az ún. waiver wire-re kerül, ahonnan csak meghatározott idő után kerül a FA-k közé. Előfordul, hogy a menedzser által elengedett játékos más menedzsereknek kellene. Ha a játékos már FA, azé lesz, aki hamarabb jelentkezik be érte, és dob ki a csapatából egy másik játékost. Ha azonban még a waiver wire foglya, akkor az a menedzser szerzi meg, aki a waiver sorrendben előrébb áll. Ez a sorrend a draftsorrend által meghatározott erőviszonyokat tovább kiegyenlítendő, annak fordítottja. Ha tehát utolsónak draftoltam, első leszek a waiver sorrendben. Természetesen ha a waiver sorrendben magasabban álló menedzsernek nem kell az adott waiveren levő játékos, automatikusan a sorrendben következő olyan menedzser szerzi meg, aki bejelentkezett érte. Aki viszont sikeres waiver tranzakciót visz véghez, automatikusan utolsó lesz a waiver sorrendben, függetlenül attól, hányadik volt a waiver tranzakció előtt, a többiek pedig mind eggyel előrébb lépnek a waiver sorrendben.

Az, hogy egy-egy játékos mennyi időt tölt a waiveren, mielőtt FA lesz belőle, szintén beállítás kérdése: ez lehet 1-2-3 nap is, de akár ki is lehet iktatni a waivert, ilyenkor minden játékos azonnal FA lesz, amikor kiteszik egy csapatból.

A draftolatlan játékosok draft utáni státusza szintén beállítás kérdése, de itt csak két lehetőség van: vagy azonnal FA-k lesznek, vagy mind waiverre kerül, és a waiver szabályai érvényesek.

JÁTÉKOSCSERÉK SZÁMA (max trades):

A menedzserek adhatják-vehetik egymás játékosait, de csak egymás játékosaiért cserébe. Ilyenkor vigyázni kell, hogy a csapat létszáma maximálva van, és ha több embert kap az ember, mint amennyit odaadott, és nincs szabad helye a csapatban, el kell küldeni valakit a csapatból. Ha több játékost adok, mint kapok, akkor keletkezik egy szabad helyem. Ide akár FA-t (waiver játékost) is igazolhatok, de feltölthetem egy másik játékoscserével (a továbbiakban trade) is, ahol én kapok több játékost.

Az egy csapat által végrehajtott trade-ek számát lehet maximálni a ligában, de teljesen az egyes menedzserek vérmérsékletétől és tárgyalókészségétől függ, mennyire élnek ezzel az eszközzel. Sokkal gyakoribb a FA-k szemezgetése.

SZABADÜGYNÖK-
IGAZOLÁSOK SZÁMA
(max moves):

Ahogy a trade-eket, a FA / waiver tranzakciókat is lehet maximálni. Sokszor ezen múlik, hogy az év végén egy-egy csapat "befagy-e", mert elérte a limitet, és nem tudja elküldeni a sérültjeit. Az igazolásoknál tehát fontos a gyorsaság is, minél előbb meg kell szerezni a megszerezni érdemes FA-ket, ugyanakkor arra is vigyázni kell, hogy ne vigyük túlzásba az aktivitást, ha a tranzakciók számának van határa.

HÁNY NAPIG ÉRVÉNYES
EGY TRADE AJÁNLAT
(trade reject time)?

Ez szintén beállítás kérdése, a minimum 1 nap.

MIKORTÓL NEM LEHET TRADE-ELNI (trade deadline)?

Ahogy a való életben, a fantasyban is beállítható egy dátum (pl. november 6-a), ami után már csak FA- és waiver tranzakciókat folytathatnak a csapatok, egymással nem kereskedhetnek.

KI VÉTÓZHATJA MEG A TRADE-ET (trade review)?

A játékoscserék nem mindig segítik egyenlően a két résztvevőt. Ennek többféle oka is lehet, a lényeg, hogy a nagy egyenlőtlenségeket elkerülendő a cserék megvétózhatóak. Erre két lehetőség van: vagy a komisszár (Commish) egyszemélyben teheti semmissé a cserét, vagy a menedzserek többségének (50%+1) szavazatai. Ha a liga beállítása szerint utóbbi lehetőség érvényes, akkor minden menedzsernek van lehetősége "ellenszavazni", azaz vétózni (Vote against trade), ha nem tetszik neki valamiért a csere. Jobb esetben a liga a saját szabályzatában leszögezi, hogy aki vétóz, annak meg is kell indokolnia, miért teszi. Ugyanígy, ha egy trade-et leszavaz a liga, akkor a csere résztvevői is megindokolhatják, hogy miért szeretnék mégis, ha keresztülmenne a csere, ilyenkor újra meg lehet szavaztatni, és ha nem jön össze a kellő számú ellenszavazat, a csere sikeresen végbemehet.

Tudom, elsőre ez így elég tömény, de hát azért vagyunk az interneten, hogy akár többször is gyorstalpalhassatok! A fentiek egyébként nagyjából minden fantasy felületre egyformán érvényesek. Akár a Yahoo! megoldásáról, akár az nfl.comról, akár az ESPN fantasy verziójáról beszélünk, az elvek ugyanazok.

Mindenkinek jó szórakozást, sok sikert!

Szemenkei Balázs